Med utgangspunkt i arbeidet fra forberedelsesdagene fikk vi i oppgave å lage en plakat i A3-format for «vår egen» fotoutstilling. Vi kunne velge selv hvilke og hvor mange av fotoene våre vi ville ha med på plakaten vår. Det ferdige produktet skulle vi printe ut på et matt fotopapir i A3-størrelse. Jeg valgte å arbeide med plakaten i Photoshop CS3, dette fordi jeg hadde et foto som utgangspunkt og fordi jeg skulle jobbe med farger, mønster og ulike «brushes».

Jeg valgte dette bilde som utgangspunkt i plakaten min. Jeg begynte å tenke ut ulike fonter jeg kunne bruke og hva som ville passe best. Til slutt kom jeg frem til at jeg ville ha en retro-inspirert overskrift. Jeg lagde et nytt bilde med flere farger satt ved siden av hverandre og plasserte disse inn i skriften. Jeg ville skape en kontrast ved å bruke en mer nøytral skrifttype til underteksten. Jeg lagde skygge på teksten for å markere den bedre og begynte å lage bakgrunnen til teksten.

Her brukte jeg ulike brushes og innslag av fargene jeg lagde tidligere. Jeg ville ha en litt «rotete» bakgrunn fordi skrifttypene jeg valge hadde et ganske stramt uttrykk, slik fikk jeg en fin kontrast samtidig som jeg fikk nøytralisert helheten i plakaten. Selv om jeg har benyttet meg av flere brushes i bakgrunnen blir ikke skriften borte fordi jeg har lyse/duse farger bak og klare og sterke fremme. Jeg valgte også å blande inn de fleste av fargene som allerede var i fotoet fra før av, som blått og gult for å skape en helhet.

Jeg ble ganske fornøyd med det ferdige resultatet, men fargen på utskriften ble noe lysere enn i Photoshop og fargene en litt annen tone. Jeg synes selv at jeg fikk til det som var planen min i begynnelsen av dagen, nemlig å lage en «leken» plakat som sto i stil til resten av bildene mine. Jeg synes plakaten også passer godt inn på bloggen, og er svært fornøyd med det ferdige produktet.

